08 April 2010

Anak Dara Sekalian. Dengar Sini. Anak Teruna Pun Boleh.


taken from google. tak tau pulak sape ni =='

Baru tadi ada seorang kawan umi saya datang ke rumah untuk mengambil sekotak Jus Pink Guava. Umi macam biasa dah selamat pergi ke ofis. Tengah dok angkat kotak jus tu tadi, tetiba berlaku perbualan menarik antara kami. (konon-konon menarik la)

Acik : Hmmm..ada macam bau sambal cili la. Masak ke?
Aku : Ha'ah. Masak. Tapi bukan masak sambal la. Cili merah je. (sama ke?)
Acik : Masak cili merah je?
Aku : Heheh. Ikan Goreng Tongkol Masak Cili Merah dengan Terung Goreng Bawang Tomato.
Acik : Wah. Pandai kamu masak.
Aku : (bangga sebentar pastu membebel acik sambung lagi)
Acik : Anak acik tu, sorang pun tak tau masak. Yang pandai apa. Makan makan makan. Masak ikan goreng pun tak reti. Bla bla bla (kemudian beliau pun pulang)


WTFrog. HAHAH Anak dia seorang pun langsung tak reti masak even ikan goreng? Biar betik weii. Tu la, bila mak ada, orang gaji ada, kedai restoran ada, semua jadi malas nak belajar masak. Kesimpulan dari dialog di atas adalah : anak-anak masa kini lebih suka makan sampai gemuk orang lain masak daripada masak sendiri.


Tiba-tiba teringat cerekarama Dalil Cinta lakonan Sharifah Amani & Fahrin Ahmad tu. Yes. Itu contoh terbaik. Si isteri tak tau masak dan buat segala kerja rumah sampai rumahtangga boleh berantakan. HAHAH masa tengok cerita ni dengan kawan, memang gelak habis lah! Saya tonton cerita dengan seorang kawan baik saya yang tak perlu disebutkan nama di sini. Serius dia mengaku dia langsung tak reti masak.



nak lebih? tekan sini


Heyy gurls! Cuba fikir balik. Salah satu cara nak tarik perhatian orang lelaki adalah dengan memasak. Betul. Lelaki sangat suka makan, lagi-lagi kalau makan makanan kegemaran mereka. Jadi, sebagai persediaan dan langkah berjaga-jaga kot sat lagi ada orang ketuk pintu masuk meminang, sila belajar masak sekarang!


Masak tak susah la. Belajar la dulu yang simple-simple. Berkenalan dengan sayur kobis, kangkung, kulit kayu manis, kunyit, lada hitam dan makhluk-makhluk yang menghuni dapur tu. Kang malu je orang tanya, tau tak daun kari, daun belimbing tu macam mana. Daun belimbing? WTV. 


datuk siti masak untuk dato' K (kottt)

Belajar sekali siang ikan, sembelih ayam, potong daging. Dalam memasak, takde kamus geli-gelemen tau! So, nanti dak terer pegang sudip, masak la menu yang power-power sikit. Sejuk perut mak mentua nanti. Heheh.


ps.mentang2 semalam berjaya masak Ikan Kari dengan Ayam Kurma, nak belagak pulak. =='


Drop me any question :)

23 comments:

  1. HAHA.aku suke cte tuu
    taw takpe weh
    tyme skang ah kne blaja masak segale bagai
    ble lagi en

    ReplyDelete
  2. errr...mmg sekarang ramai perempuan tak reti masak..
    termasuklah aku..hehe..tapi takde lah teruk sangat..
    aku tau lah jugak name2 sayur sume tu..
    pastu goreng simple2 bolehla, selebihnya tolong makan je :D

    ReplyDelete
  3. Masak tidak menjadi isu sebab semua bini yang buat nanti hua2.

    ReplyDelete
  4. suke makan dan suke masak..haha =)

    ReplyDelete
  5. @eyqa : best kan cte tu? jadi, kau free2 leh blaja masak dengan aku. haha

    @fatin : aku pun mcm kau gak senanye, tp masih dlm proses blaja2 gak.

    @qubezo : ambooiii. naqib gemok! hahaha ^__^

    @aini : makan best, masak malas senanye. kalau ade mood baru masak..

    ReplyDelete
  6. wooo..saye x reti masak juga..
    err..bukan tak reti..kurang reti..hoho..
    cambest je cite dalil cinta tu..
    *sbb ada fahrin*..hehe..nak cari la pasni. =D

    ReplyDelete
  7. erm... cane ngan kaum yg teruna?? leh ke dorg tarik prhatian kaum yg brdara ngan memasak nie?? huhu.... just asking :D

    ReplyDelete
  8. ehe,
    mmg nk blaja masak pun~

    haha
    :)

    ReplyDelete
  9. @aneszailani : ngeee.cite tu best gile! FA sweet sangat. haha takpe. kurang reti utk boleh diupdate menjadi lebih reti *merepekk

    @mon9 : kaum yg berDARA? ayat ko ta leyy bla la syahmi. hahahahahaa nanti aku buat entry pasal tu ekk.

    @fye : okehh. nnt aku bg satu menu, ko masak tau.

    ReplyDelete
  10. soo cuteee pic atas sekali tu! :)

    ReplyDelete
  11. woahhh. hebat2;) pandai mask ea;) bunbun reti masak simple2 jee.. paleng hebat pon spageti T__T hahahahaha. mskan melayu cume taw sambal2 ngan sayur tumis je. sup boleh la jugakk. hahahahaha :DD

    ReplyDelete
  12. sekarang terbalik.
    laki lagi ramai pandai masak daripada perempuan

    ReplyDelete
  13. @ieda : tatau sape tu. pakcik google bagi. ahaha

    @bunbun : ecece. spageti. hhaa aku tak reti dohh buat. ajar la weyyyh.

    @akiem : setuju jugak. sebab skrg pompuan asekk sibokk je ennn

    ReplyDelete
  14. bkn nk cite pasal masak cume nk bg award kt ko.. hehe.. amek la kt blog ku..

    ReplyDelete
  15. fuyyo. ade orang kene puji. bangga laa? ;DD masak utk aku pulak eh. aku sbnrnya tak hebat sangat lah masak, cukup utk isi perut si nazim tu *okay, tipu je xDD adik aku dgn kakak aku. tp kalau aku masak mesti dorang puji aku xDD padahal aku main bantai je masak. heheheheeee.

    ReplyDelete
  16. teringat masak-masak mase vacation. haha kak eddy best!

    ReplyDelete
  17. suke gile cite dalil cinta. lawak2. ngeee~
    *dato' siti da lupe camne nak msk. aku tgk dlm tv, die potong bawang gune pisau laen, pas2 die amek pisau laen semate2 nak angkat bawang masok dlm kuali. logikkah itu?*

    ReplyDelete
  18. @dyana : yelahh. ape2lahh. hahah

    @mye : semangat? yeahh sila sila

    #syue : wahhaha nnt ko send je la makanan utk si nazim tu. haha kalo ade org dah ckp masakan ko okey, takde hal punye ;)

    ReplyDelete
  19. @mpa : sapo plak on9 ni? muahahha. kak eddy chef terhebat lorhh!

    ReplyDelete
  20. ngeee. enon kau bia betol dato' siti macam tu? hahaa memang la tak logikkk weyy! aku rase sebab tu kot die stop show. jaga suami. hehee

    ReplyDelete
  21. Grrrr,,,,sape la tuh!!spe la kwn ko tuh!!
    tak reti masak??so what??ak upah bibik,,
    hahaha.ok2.gua da start blajo msk beb!
    wa ckp sama lu nih,hati ke hati..
    best woo dpt masak,apth lg utk si dia(:
    MJ.

    ReplyDelete
  22. muahahahah siapa makan cili, dia terasala pedas nye. wowowo ko masak utk sape haa? amboiii. dahh kapel ke? hak3

    ReplyDelete